シラサギの恩返し(鶴の恩返しパロディ)
THE GRATEFUL EGRET (PARODY OF THE GRATEFUL CRANE)

Written and translated by Misae Hamano Garrison
Illustrated by Glenn Garrison
Uploaded June 4th, 2017

昔々あるところに普通のおじさんとおばさんの夫婦がいました。おじさんは魚を釣り、おばさんは糸をつむいでなんとか暮らしていました。

ある日、おじさんがいつものように魚釣りをするために川に行くと1羽のシラサギが川のそばでもがいていました。近寄ってみると足に縄がかかって飛び立てずにいました。「かわいそうに・・・」おじさんは、そう呟きながら縄をほどいてあげました。「ほら、気をつけるんだよ」おじさんが言うと、シラサギは羽ばたいておじさんの頭上を一度旋回してからスーッと空へと飛び立っていきました。

それから数日後の大雨の夜、入口の戸をカスカス、カスカスとかするような音がしました。おじさんとおばさんが戸を開けると、そこには白い子猫がうずくまっていました。「こんなに濡れて、かわいそうに」おばさんがそう呟くと、おじさんが子猫を抱き上げて家の中に入れ、体を拭いてあげました。その夜、子猫はおばさんと一緒の布団に寝て温まりました。

翌日、子猫はすっかり元気になってご飯も食べました。そして、子猫は言いました。
「おじさん、おばさん、本当にありがとう。だけど…僕は捨てられた身でどこにも行くとこがないのです。もしよければ、おじさんとおばさんとこのまま一緒に暮らしたいです」
子供のいないおじさんとおばさんは「それは私たちも願うところじゃ」と言ってたいそう喜びました。その月は6月(June)だったので、子猫はジュノ太郎と名づけられました。

ジュノ太郎は大変可愛がられてすくすくと育ち、りっぱでかっこいい美しい白猫になりました。毎日、ゴキブリを追いかけまわしたり、おやつに蛾を食べたり、ネズミをいたぶったり、爬虫類を家の中に持ってきたり、ふすまを含めて紙という紙をことごとく破いたり、全ての柱に爪とぎをして成長の記録を深く刻んだり、高い所にある小さい物は全て下に落っことしたり、おじさんの釣ってきた魚をつまみ食いしたり、おばさんの糸紡ぎの糸をもつれさせたり、夜寝ているおじさんかおばさんにダイブしたり、それはそれは楽しい日々を過ごしていました。

ある日のこと、ジュノ太郎は「ゲコッゲコッ」と言って吐きそうな素振りを見せました。
おじさんとおばさんは心配になって「ジュノ太郎や大丈夫か?」と背中をさすってあげました。
すると次の瞬間、「ゲー」という音とともにジュノ太郎は大きな真っ白い毛糸玉を吐き出しました。
おじさんとおばさんはビックリして
「ジュノ太郎や、いつのまにこんな大きな糸玉を飲んだんじゃ?」
と訊きました。しかし、ジュノ太郎は
「おじさん、おばさん、大丈夫です。心配しないでください」
と言うやいなや、ジュノ太郎はその毛糸玉を4本の足で抱えこんだかと思うと、ひっくり返って仰向けになりました。まるで白いボールをかかえたラッコちゃんのようです。そして、ジュノ太郎は毛糸玉を後ろ足でくるくる回し、なんと驚いたことに、前足の爪で毛糸を編み始めました。そして、あっという間にベストを編み上げました。おじさんもおばさんもビックリ仰天しました。

ジュノ太郎は、また「ゲコッゲコッ」「ゲー」と言って真っ白い大きな毛糸玉を吐き出しました。そしてまた同じように毛糸玉を抱えてひっくり返って、あっという間にもう1枚ベストを編み上げました。
そして、ジュノ太郎は言いました。
「はい、おじさん、おばさん、これを着て冬を過ごしてください」
おじさんとおばさんは驚きつつもベストを手にとってみると、それは今までに触ったこともないほどの柔らかさと滑らかな手触りでした。着てみたらそれは春の陽だまりを思わせるようなとても心地よい温かさでした。

それから数日後、ジュノ太郎はまた同じようにして大きな真っ白い毛糸玉を吐いてベストを作りました。
「おじさん、おばさん、これをネットオークションに出してみてください」
おじさんと、おばさんは、早速ヤッタージャパンのアカウントを取り、ヤッターオークションにそのベストを出品してみました。
すると、珍しい素材で編んだ斬新なデザインのベストは、すぐに高値で落札されました。

「ジュノ太郎やありがとう。これでワシたちもちょっとマシなご飯が食べられる」
そうおじさんは言いました。その夜はジュノ太郎も大好きなキビナゴをお腹いっぱい食べました。
ジュノ太郎は、それからも真っ白い毛糸を吐いては斬新なベストを作り、ヤッターオークションに出品し続けました。その度に高値で落札されて、おじさんもおばさんも生活が楽になりました。

そんなある夜のこと、トイレに起きたおじさんはジュノ太郎が外に出てどこかに行くのが見えました。おじさんはジュノ太郎がこんな夜中にどこへ行くのか不思議に思い、トイレもそこそこにジュノ太郎の後をつけてみました。

ジュノ太郎は川の近くで立ち止まりました。そしてそこで月を見上げ、月に向かって大きく口を開けました。するとどうしたことか、みるみる間にジュノ太郎はシラサギになりました。そしたら今度は、月からシュルシュルと糸が出てきてそのシラサギの口の中に糸が入っていくではありませんか。まるで月から長いミミズでも与えられているかのようです。ビックリしたおじさんは、思わず息をのみ一目散に家に走って行きました。

翌朝、ジュノ太郎は元気がありませんでした。しかし、「ゲコッ、ゲコッ、ゲー」と今までより大きな真っ白い毛糸玉を何個も何個も吐き出しました。それから、3日かけて大量の斬新なベストを編みました。

グッタリと床に横たわるジュノ太郎を見て、おじさんとおばさんは不安な様子でした。
「ジュノ太郎、もうベストはいいから。わたしゃ、お前の体が心配じゃ」と、おばさんは言いました。
ジュノ太郎は、悲しそうにおじさんとおばさんを見つめて言いました。
「おじさん、おばさん。僕はもう行かねばなりません。だから最後にたくさんベストを編んでおきたかったのです」
「ジュノ太郎!何を言うんじゃ!お前はどこにも行っちゃならん!」
おじさんとおばさんは、突然のジュノ太郎の思いがけない言葉にショックを受け大声を上げました。

しかし、ジュノ太郎は首を横にふり言いました。
「僕はおじさんに助けられたシラサギです。どうしても、恩返しをしたかったのでこうやって猫の姿で参りました。人間の姿も考えましたが、人間だと育てるのにもっとコストも時間もかかるし、何よりも人間が毛糸玉を吐く姿は怖いと思います。だから猫の姿でやってきました。しかし、僕の本当の姿を見られたからにはもう行かねばなりません。」

おじさんは、うろたえながら言いました。
「ジュノ太郎や、見てしまってごめんよ。あの日、俺がビールを飲み過ぎなければトイレに起きることもなかったのに・・・本当にごめんよ。でもおまえが何だっていい。このままわしたちのところにいてくれ。他の何も望まない。お前が元気になってわしたちのそばにいてくれればそれでいい」

ジュノ太郎は力なくニッコリ笑い、
「ありがとう・・・」
そう言うやいなや弱々しく立ち上がり、入り口へと向かいました。外へ出るとジュノ太郎はみるみるまにシラサギになり、一度旋回して青空に向かって羽ばたいていきました。

「ジュノ太郎――――!!!」
おじさんとおばさんは叫びました。でもジュノ太郎はもうどこにもいませんでした。
おじさんとおばさんはその場に泣き崩れました。
「ジュノ太郎、ジュノ太郎」何度も何度も名前を呼びました。

それから、おじさんとおばさんは毎日を泣きくらし、悲しみにふけってしまいました。大量のベストをオークションに出品する気力などとてもありません。大量のベストを眺めては「神様、これはお返ししますから、どうかジュノ太郎を私たちに戻してください。ジュノ太郎に会いたいです。」そうお願いする毎日でした。

それでも見ると悲しいだけなので、おじさんとおばさんは何とか気力を振り絞って少しずつ少しずつベストをヤッターオークションで販売していきました。売れ行きは好調で必ず高値で落札されました。しかし、おじさんとおばさんの心にはポッカリと大きな穴があいたままでした。

ベストがほとんど売れてしまい、ベストが残り1枚になったころには、ジュノ太郎が去ってからもう4年の月日が経っていました。おじさんとおばさんは、最後の1枚のベストはどうしても手放すことができませんでした。ジュノ太郎との思い出として取っておこうと決め、その夜はそのベストを挟んで川の字に寝ました。おじさんもおばさんもジュノ太郎との楽しかった思い出話をしつつまた涙を流していました。

そして、2人の涙が2人の間にあったベストに吸い込まれていったその時です。ベストがムクムクと動き出しました。おじさんとおばさんが何事かと目を見張っていると、なんとベストはみるみるまに白い子猫の姿になったではありませんか。おじさんとおばさんは非常にビックリして思わず後ろに退いてしまいました。

すると、その子猫がクリクリした目で代わる代わる二人を見ながら言いました。
「ただいま戻りました、おじさん!おばさん!」
「ジュノ太郎か?ジュノ太郎戻ってきてくれたのか?」
おじさんとおばさんは子猫に近寄って話しかけました。
「はい。恩返しをしたつもりが、結果として、おじさんとおばさんをひどく悲しませてしまったので、恩返しをやり直しに戻ってきました。」
「ジュノ太郎や…」
おじさんとおばさんは、また涙を流しました。今度は喜びの涙です。そして小さなジュノ太郎を代わる代わる抱きしめました。

ジュノ太郎は子猫として戻ってきて、やっぱりすくすくと育ちました。しかし、今度は大きな毛糸玉を吐くこともベストを作ることもありませんでした。吐くのは毛づくろいした自分の体毛の塊だけで、ジュノ太郎の爪で作るのはおじさんとおばさんの腕の引っ掻き傷だけでしたが、おじさんとおばさんはジュノ太郎が元気でそばにいてくれるだけで大変幸せでした。シラサギだったジュノ太郎は今度こそは恩返しができたと感じていました。そして、おじさんとおばさんとジュノ太郎は一緒に楽しい日々を過ごし、末永く暮らしましたとさ。めでたしめでたし。


Once upon a time, there was an ordinary couple in a certain place. They managed to live by fishing by the man and spinning by the lady.

One day, the man went to a river to do fishing as usual, where an egret struggled beside the river. Getting close to the egret, the man found that the egret’s foot was trapped by a rope and the egret couldn’t fly.
“I’m sorry...” the man said and removed the rope from the egret’s foot. “Be careful,” the man talked to the egret. The egret took off and circled one time over the man’s head before flying out to the sky.

A few days later, on the night of heavy rain, the couple heard a scratching sound from the front door. When the couple opened the door, a white little kitten was crouching there.
“Poor baby... You are soaking wet,” the lady said. The man picked up the kitten and took it inside, drying off the kitten’s body. That night the kitten was laid down on the lady’s futon and was warmed up.

The next day the kitten completely recovered and ate a meal. Then the kitten said,
“Thank you very much, sir and ma’am. But... I was abandoned and have no place to go. If possible, I want to live with you two.”
The couple, who had no children, were very pleased, “That’s what we want.”
Because that month was June, the kitten was named ‘Junotaro’.

Junotaro was so loved by the couple and grew up healthily, becoming a great, cool and beautiful white cat. Every day Junotaro had his tremendously enjoyable time: chasing cockroaches, snacking on moths, torturing rodents, bringing reptiles inside, tearing all paper including fusuma doors, scratching deeply every post to carve his growth record, dropping all small things located on the high place, snatching fish that the man captured, entangling yarn of the lady’s spinning, and diving into one of the sleeping couple....

One day, Junotaro showed that he almost threw up, “Blar...blar...”
The couple worried and rubbed Junotaro’s back gently, “Are you okay, Junotaro?”
In another moment, “Bluarghhhh!” Junotaro coughed up a big ball of white yarn.
The couple were really surprised, “When did you swallow down such a big ball of yarn?”
But Junotaro said, “I’m okay, sir and ma’am. You don’t need to worry.”
As soon as he said that, he held the ball of yarn with his four legs, turned over and lay on his back. He looked just like a sea otter holding a big white ball. Then Junotaro started spinning the big ball of yarn with his back feet and surprisingly he started knitting it with his claws of front paws! An instant later he knitted up a vest. The couple were really astonished.

Junotaro again made a sound, “Blar... blar... Bluarghhhh!” and coughed up a big white ball of yarn. Like he did a little while ago, he held it and turned over, instantly knitting up one more vest.
Then Junotaro said, “Here, please spend the winter by wearing these vests.”
The couple took those two vests in their hands with surprise. The vests were the softest and smoothest that the couple had ever touched. Wearing them, the couple felt very comfortable warmth that reminds them of spring sunshine.

Several days later, Junotaro coughed up a big white ball of yarn and made a vest in the same way.
“Sir and ma’am, please try to put this vest up for an online auction.”
The couple readily created their Yattaa Japan account and put the vest up for Yattaa Auction, whereupon the uniquely designed vest knitted with rare material was auctioned off for a high price.

“Thank you, Junotaro. We can have a little better meal,” the man said.
That night, Junotaro also had slender sprats, which is his favorite fish, as many as he wanted.
Afterward Junotaro kept making unique vests by coughing up white yarn and the couple continued putting them up for Yattaa Auction. Every time, each of the vests was sold at a high price and the couple could make life easy because of it.

One night, the man woke up to go to the bathroom and saw Junotaro stepping out and going somewhere. The man was wondering where Junotaro was going to at such late night. He hurried up in a bathroom and followed Junotaro.

Junotaro stopped near by the river, where he looked up the moon and opened his mouth wide moonward. Inexplicably Junotaro turned into an egret in the blink of an eye. Then a line of yarn came out from the moon and slithered into the egret’s mouth as if he was given a long worm by the moon. The man's eyes became as large as dinner plates at witnessing such scenery! The man gasped with astonishment and ran to his home like a scared rabbit.

The next morning, Junotaro didn’t look well. However, “Blar... blar... Bluarghhhh!” he coughed up a number of much bigger white balls of yarn over and over. After that he knitted tons of unique vests for three straight days.

Seeing Junotaro collapsing on the floor, the couple were anxious about him.
“Junotaro, you don’t have to make vests any more. It’s good enough. I really worry about your condition.” the lady said.
Junotaro sadly gazed at the couple and talked,
“Sir, ma’am, I must go now. So I wanted to knit a lot of vests in the last moment.”
“What are you talking about, Junotaro? You can’t go anywhere!”
The couple exclaimed in shock with the unexpected words from Junotaro.

However, Junotaro shook his head and told them,
“I am the egret who was rescued by you, sir. I really desired to return your favor. Therefore, I came to you in this appearance of a cat. I had thought about a human figure, but as for a human, it should be more expensive to raise and take a long time to grow up, more than that, you must be scared if you see a human coughing up a big ball of yarn. That’s why I turned into a cat. But I have to go now because my true figure was found out.”

The man was panicked and apologized,
“Sorry for watching your true figure, Junotaro... If I hadn’t drunk too much beer that day, I wouldn’t have woken up to go to the bathroom... Really sorry... But I don’t care whatever you are. I just want you to stay here. I never want any other things. Just recover your condition and keep staying with us. That’s all we desire.”

Junotaro showed a feeble smile. “Thank you...” As soon as he mentioned it, he weakly stood up and went toward the front door. Stepping outside, Junotaro immediately turned into an egret. He circled once above and flew away into the blue sky.

“JUNOTAROOOooo!!”
The couple called out, but Junotaro was nowhere. They broke down crying there and called the name again and again.
“Junotaro... Junotaro...”

Since then the couple wept away and passed every day lost in their grief. They didn’t even have any energy at all to put the lots of vests for an auction. Looking at the mass of vests, every single day they prayed “God, please give us back Junotaro. We’ll return these vests to you. We miss Junotaro...”

Nevertheless, they gathered will-power and managed to sell the vests at Yattaa Auction little by little because they felt only sorrow at the sight of the vests. The vests were in good demand and always were sold at high prices. Yet the couple remained feeling empty with big holes in their hearts.

When the vests were almost sold out and only the last one was left, four years had gone by since Junotaro had flown off. The couple could never part with the last vest. They decided they would keep it as a memento of their fond memories of Junotaro. That night, they laid the vest down between them when they went to the futon. While talking about happy memories of Junotaro each other across the vest, they were shedding tears again.

At the moment that their tears were absorbed into the vest between them, the vest started moving. As the couple were staring at it in wonder, surprisingly the vest in rapid became a white kitten figure. The couple were astonished beyond all belief and jumped back not knowing of what magic was before them.

Just after that, the kitten alternately looked at each face of the couple on either side of him with big round shining eyes and began to speak.
“I’m home! Sir! Ma’am!”
“Is that you, Junotaro? You came back to us?”
The couple approached the kitten and talked to him.
“Yes. I thought I did repay your favor, but as a result, I terribly hurt you two. So I returned here to restart showing my gratitude for your kindness again."
“Junotaro...”
The couple shed tears again, but this time those tears are from happiness. The man and the lady took little Junotaro in their arms in turn.

Junotaro came back home as a kitten and grew up healthily and strongly again. However he never coughed up a big ball of yarn or made a vest any more. Although what he coughed up was only his hair ball after his grooming and what he made with his claws were only scars on the couple’s arms, the couple were very happy with Junotaro and his good health. Junotaro, who was the egret, felt that this time he could express his gratefulness to the couple. The couple and Junotaro had cheerful and delightful days, and they lived happily ever after.